Gratis figuuranalyse

Rugvriendelijk sporten: hoe pak je dat aan?

Katrien had al maanden last van haar onderrug. Na een bezoekje aan de dokter en het ziekenhuis viel het verdict: artrose. Ze kon het amper geloven. Als prille dertiger was dat niet de diagnose die ze verwachtte. Meteen flitsten er duizend-en-een vragen door haar hoofd. Volgens haar arts moest ze in beweging blijven. Helaas vertelde hij er niet bij welke sporten goed waren voor haar rug. De hamvraag voor Katrien was dan ook: ‘Hoe kan ik rugvriendelijk sporten?’


Dat scenario horen we vaak bij Bodystyling. Mensen gaan langs bij de dokter voor hun rug en krijgen een diagnose. Hoe ze het best met dat ‘verdict’ omgaan, wordt zelden besproken. En zo hangt er een groot vraagteken boven hun hoofd.

Bij Bodystyling helpen we je af van dat vraagteken. Ontdek in deze blog hoe je vanaf nu rugvriendelijk kunt sporten. Want of je nu een hernia hebt, kampt met artrose of last hebt van zwakke rugspieren, bewegen is en blijft een must!

Goede sporten voor je rug

Er zijn een hele reeks sporten waarmee je in no time rug- en buikspieren opbouwt en zo je lijf verstevigt. Wil je rugvriendelijk sporten? Kies dan uit het volgende lijstje:

Wandelen

Een paar goede wandelschoenen en go! Ga vooral voor vlakke trajecten. Een heuvelig landschap is misschien wel mooi, maar belast zowel bij het naar boven klauteren als het afdalen voor een belasting van je rug.

Zwemmen

Dé sport voor mensen met rugklachten! Zeker als je kiest voor rugzwemmen. Ben je een crack in crawl, dan is dat ook een meerwaarde voor je rugspieren. Bij schoolslag ga je een hollerughouding aannemen om je hoofd boven water te houden. Daarom is die techniek iets minder geschikt als je last hebt van lage rugpijn.

Aquagym

Gym in het water, we love it! Het water biedt weerstand tijdens je oefeningen maar zal nauwelijks je gewrichten belasten.

Rollerbladen of rolschaatsen

Top voor je conditie, perfect voor je rug! Kweek al rollend wat extra buik- en rugspieren op een leuke manier. Vermijd wel hobbelige parcours.

Fietsen

En trappen maar! Zet je zadel op heuphoogte en zorg altijd dat je mooi rechtop zit.

Lopen

Belastend voor je rug, maar … jog je op een zachte ondergrond en met geschikte loopschoenen, dan kan het dus wel.

Bodystylen

Een aanrader voor je rug! Je sport in een verwarmde cabine en traint volgens een persoonlijk oefenschema dat perfect rekening houdt met jouw rugklachten. Lees zeker even de getuigenis van Bodystyling-fan Liesbet.

Slechte sporten voor je rug

Helaas zijn er ook sporten die niet geschikt zijn voor mensen met rugklachten. Een kort overzichtje:

Tennis, zeilen, turnen, volleyballen, rugby, judo, ...

Deze sporten noemen we ook wel overstrekkingssporten. Je lichaam (en dus ook je rug) wordt enorm belast omdat het voortdurend plots en snel of in schokken moet bewegen.

Roeien en gewichtheffen

Twee absolute killers voor je tussenwervelschijven.

Skiën

Door het vele draaien met je bekken en de schokken die je opvangt, is deze sport geen aanrader.

Bodystyling is lief voor je rug!

We kunnen het niet genoeg onderstrepen: kamp je met rugklachten, blijf dan niet op je stoel zitten en kom in beweging!

Wil je zeker zijn dat je je rug niet belast bij het sporten? Klop dan even aan bij Bodystyling . Als lifestylecoaches werken we een trainingsprogramma uit, volledig op maat van jouw lijf en gezondheid. Onze persoonlijke begeleiding zorgt ervoor dat je elke oefening juist uitvoert. Of anders gezegd: we houden je van het begin tot het einde in de gaten. ;-) Je traint trouwens in onze verwarmde cabines. Een zaligheid voor je rugspieren!

Laat je rugpijn geen excuus zijn om niet te sporten! Kom in actie en spring vandaag nog bij ons binnen.

Heb je last van je rug? Blijf dan niet op je stoel zitten, maar kom in beweging! Kies voor de aanpak van Bodystyling met een rugversterkend programma op maat van jouw lijf.