Gratis figuuranalyse Nieuw! Nu vanaf €78 per maand

Vitamine D, een must voor een gezond lijf

Vitamine D is een must voor een gezond lichaam. Ontdek hoe je aan je dagelijkse portie vitamine D komt en zo heel wat kwaaltjes kunt vermijden.

Vitamine D houdt je lijf gezond!

Eet je gezond en evenwichtig? Dan krijgt je lichaam precies wat het nodig heeft. Voldoende vitamine A, B, C … je verorbert een heel alfabet. J

Maar hoe zit het eigenlijk met vitamine D? Want in tegenstelling tot andere vitamines haal je een groot deel van je vitamine D-behoefte niet uit je voeding.

Ontdek alles over deze speciale vitamine en leer hoe je je D-level op peil houdt.

Wat is vitamine D?

Vitamine D is een van de weinige vitamines die je lichaam zelf kan aanmaken, maar het heeft daar wel zonlicht en de juiste voeding voor nodig.

Dankzij een dagelijkse portie vitamine D slaagt je lijf erin om voldoende calcium uit je voeding op te nemen. Alleen zo hou je je botten en tanden sterk en gezond. Ook voor een goede spierfunctie en werking van je immuunsysteem heeft je lichaam een D-boost nodig.

Uit onderzoek leren we zelfs dat vitamine D een belangrijke voedingsstof is voor ons geestelijke welzijn. Of anders gezegd: vitamine D is een uitstekende remedie tegen winterblues en moodswings.

Vitamine D op het menu

Kom je dagelijks minstens een kwartiertje buiten tussen 11 en 15 uur? Dan begint je huid vitamine D aan te maken dankzij het licht van de zon.

In de winterperiode, wanneer het zonnetje minder schijnt, kies je het best voor voeding waarin veel vitamine D zit. Zet dan deze voedingsmiddelen zeker op tafel:

  • Vette vis: zowel forel, tonijn, zalm als makreel zitten bomvol gezonde vetten, waarmee je lijf vitamine D kan aanmaken.
  • Eieren: ook een eitje af en toe is een prima idee als je wat meer vitamine D wilt opnemen.
  • Zuivelproducten: drink elke ochtend een glas volle melk, smeer boter op je boterham … Met kleine aanpassingen kun je je vitamine D–peil verhogen. Producenten van zuivelproducten voegen ook almaar meer kunstmatige vitamine D toe. Hoeveel precies hangt af van welk product je kiest. Lees daarom goed het etiket.
  • Wilde paddenstoelen: dit is misschien wel het meest tricky advies. Champignons en andere paddenstoelen die aan licht zijn blootgesteld, zijn echte vitamine D-bommetjes. Maar eet alleen wilde paddenstoelen als je honderd procent zeker bent dat ze niet giftig zijn.

Geniet deze zomermaanden dubbel en dik van het zonnetje!

En is het te warm om buiten te komen of volgen de regenbuien elkaar op (laten we hopen van niet …)? Kies dan voor die voedingsmiddelen die vol vitamine D zitten.

Wil je zeker zijn van een gezond lijf? Focus dan niet alleen op het lettertje D, maar ga voor een evenwichtig voedingspatroon. Wat dat precies inhoudt, vertellen we je graag bij Bodystyling. :)

Spring nu binnen in een van onze Bodystyling-studio’s. Onze lifestylecoaches vertellen je graag wat je het best wel en niet eet en zetten je op een leuke manier in beweging.