Gratis figuuranalyse

5 tips om te feesten zonder bij te komen

Mooi weer! Yes, eindelijk! En dat is meteen het startschot voor een hele reeks gezellige barbecues, communiefeestjes, huwelijksfeesten en ga zo maar door. Uiteraard kijk je nu al uit naar al dat gezellige feestgedruis.

Maar wat met die extra kilo’s? Want bij een goed feestje hoort nu eenmaal lekker – en vaak ook calorierijk – eten en drinken. Bodystyling geeft je dan ook graag 5 tips om je gewicht te handhaven en toch heerlijk te genieten.

Tip 1: Besef dat het niet alle dagen feest kan zijn

Stel dat er wekelijks één feestje op de planning staat, dan heb je nog zes andere dagen om het ‘goed te maken’. Of anders gezegd: geniet 100 % van je party en gebruik daarna de andere dagen om gezond en evenwichtig te eten. Denk daarbij ook aan voldoende beweging.

Tip 2: Ga voor kleinere porties

Moet je echt eten tot je de rits van je jeans stiekem een beetje moet openzetten onder tafel? Of kan het ook anders? Het advies van onze lifestylecoaches: ga op feestjes voor kleinere porties. Zo kun je van alles proeven en je toch niet ‘overeten’. Is er een vast menu en kun je dus je porties niet zelf bepalen? Weet dan dat het niet onbeleefd is om een beetje eten te laten liggen op je bord. De organisator van een feestje wil vast niet dat je je ziek eet.

Tip 3: Kies bewust wat je (niet) eet en drinkt

Ook op feestjes kun je slimme keuzes maken. Leg bijvoorbeeld extra veel groenten op je bord (of vraag ernaar). Wissel een glaasje alcohol af met een glas water. En ga eerder voor champagne dan voor caloriebommetjes zoals cocktails. Bij soepen en slaatjes is het een goed idee om het brood links te laten liggen.

Tip 4: Geef honger geen kans

Het is een klassieker: je moet ’s avonds naar een feestje en denkt nog snel die extra kilo’s te compenseren vooraf. Je eet geen of amper een ontbijt, een zeer beperkte lunch, en skipt tussendoortjes. Het gevolg? Je komt scheel van de honger aan op het feest en vliegt meteen in de aperitiefhapjes. Om van het vervolg nog maar te zwijgen. ;-) Dat vooraf compenseren, was dus geen strak plan. En ook achteraf het ontbijt overslaan is trouwens geen goed idee.

Tip 5: Hecht geen belang aan ‘fake news’

We eindigen graag met het meest nuchtere advies van allemaal. Wees realistisch en dramatiseer niet: één uitspatting kan onmogelijk je gewicht om zeep helpen. En dat ‘nieuwe’ cijfer op je weegschaal dan? Wel, in Trump-termen: dat is ‘fake news’. Want het eten op feestjes bevat meestal meer zout dan wanneer je zelf kookt. En met dat extra zout in je lijf hou je meer vocht vast dan normaal. Vocht dat in no time vanzelf weer verdwijnt … maar je dus wel even in paniek doet slaan. Vanaf nu dus niet meer. :-)

Met deze 5 tips geniet je dubbel en dik van elk zomers feestje en loop je er achteraf nog even strak bij. Enjoy the summer! Enjoy the parties! 

Heb je toch wat extra hulp nodig op die dagen zonder feestplezier? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvende figuuranalyse.