Gratis figuuranalyse

Slimme keuzes om je gewicht te behouden tijdens de feestdagen

Je bent de voorbije maanden flink wat kilootjes kwijtgeraakt. Good for you! Maar nu de feestdagen met rasse schreden dichterbij komen, breekt het angstzweet je uit. Want bij al die feesten hoort nu eenmaal veel en calorierijk eten …

Gefrituurde aperitiefhapjes, romige soepjes, zalige jagerssauzen en straffe dessertjes zijn gegarandeerd van de partij. Want natuurlijk wil je je gasten verwennen en niemand teleurstellen. Maar elke hap betekent een aanslag op je gewicht. Of toch niet?

Nee, het hoeft allemaal niet zo’n vaart te lopen … Want je kunt als gastvrouw slimme keuzes maken in de keuken. Ga voor gerechten en drankjes die heerlijk smaken, maar die jouw gewicht – en dat van je gasten ;-) – niet onder druk zetten. Hier zijn de tips van de lifestylecoaches van Bodystyling:

Aperitieven is zo leuk!

Lekkere hapjes en zalige drankjes zijn dé opener van elk feest. Maar welk glaasje is nu de beste keuze? Ons advies: ga absoluut voor champagne, dames. Lekker stijlvol en geen caloriebom zoals sommige cocktails. Beperk je wel tot één, maximaal twee glazen.

Ook wat voorafjes betreft zijn er talrijke opties. Zet wat groenten zoals selder, radijsjes, wortelen en bloemkool op tafel en combineer ze met lekkere, magere dipsausjes. Zo start je de avond al met een hele portie vezels in je lijf. Graag nog wat alternatieven? Wat dacht je van olijven, gezonde popcorn of zoute stokjes? Of een hapje van filodeeg in plaats van vetrijk bladerdeeg?

Heerlijk, zo’n soepje!

Room is lekker, maar zeker geen must voor een feestelijke soep. Geloof ons, met een verfijnde consommé met groentjes scoor je even goed.

En de broodjes bij de soeptraditie mag je gerust behouden. Maar zet liever een mandje met brood midden op tafel in plaats van elk bord te voorzien van een pistoletje. Zo maak je het wat gemakkelijker om nee te zeggen voor wie goed bevriend wil blijven met zijn weegschaal.

Gerechten met vis of vlees

Kies voor mager vlees (zoals kipfilet, rosbief of rauwe ham) of voor witte vis. Zo bespaar je veel calorieën. Vermijd gefrituurde bijgerechten. Ga eerder voor gepofte aardappelen of een originele groentepuree.

Wat zullen we drinken?

Het is feest, dus een glaasje wijn moet kunnen. Overdrijf gewoon niet en hou het bij één of twee glazen. Of leng je wijn aan met bruiswater en creëer zo een spritzer. Tussendoor drink je het best water, véél water.

Wil je origineel uit de hoek komen? Pimp je water dan met wat munt, rozemarijn of komkommer. Wedden dat je gasten daar helemaal happy van worden?

Let’s walk …

Misschien niet meteen een foodtip, maar zeker het overwegen waard … Net na het hoofdgerecht kun je een momentje prikken voor wat beweging. Een wandeling in de buitenlucht zorgt voor een leuke afwisseling en brengt nieuwe gesprekken op gang. En dat je stiekem je stappenteller in het oog houdt, hoeft niemand te weten. ;-)

Tijd voor dat toetje!

Het moment suprême … het nagerecht! Ook hier kun je een slimme keuze maken. Een overheerlijke sorbet, wie houdt daar nu niet van? Lekker én minder calorierijk dan roomijs. Of tover eens een dessert uit je mouw op basis van magere zuivel of veel vers fruit.

Kun je toch geen weerstand bieden aan de klassieke tiramisu? Deel je nagerechtje dan met iemand. Zo heb je je mmm-momentje gehad, zonder schuldgevoel achteraf.

Met deze slimme trucjes voor de feestdagen lukt het je zeker om je gewicht onder controle te houden. We wensen je alvast een prachtig eindejaar. Geniet van de gezellige momenten samen. En weet dat we met het hele Bodystyling-team ook in 2019 paraat staan om je te begeleiden naar een fitte, gelukkige en gezonde versie van jezelf.