Gratis figuuranalyse Nieuw! Nu vanaf €78 per maand

Een ode aan … de bekkenbodemspieren

We beginnen deze Bodystyling®-blog graag met een korte anekdote. Misschien herken je jezelf wel in dit verhaal.

Anna werd zeven. Ze had al een heel jaar gezeurd voor een trampoline. Haar mama kocht er stiekem eentje voor haar verjaardag en plaatste die in de tuin. Van een verrassing gesproken! Alleen springen is tof, maar met z’n tweetjes zou het nog leuker zijn. Om dochterlief te plezieren, schopte moeder haar schoenen uit en hopla. Daar ging ze. Maar bij elke op-en-neerbeweging voelde Anna’s mama dat ze dringend naar het toilet moest.

Vreemd?

Eigenlijk is er niets geks aan de hand. En misschien spring je nu recht met dat gevoel van herkenning ‘dat heb ik dus ook!’. Wel, dé spieren die alles ‘onder controle’ houden – de zogenoemde bekkenbodemspieren – laten veel moeders in de steek.

Wat zijn dat precies, die bekkenbodemspieren?

Je bekkenbodemspieren zorgen voor een ondersteuning van je blaas, darmen en baarmoeder. Daarnaast sluiten ze je urinebuis en endeldarm af om verlies van urine en stoelgang te voorkomen.

Bij verslapte bekkenbodemspieren kun je last krijgen van verzakkingen van je blaas, darmen of baarmoeder. Verder ervaar je wel eens een ‘oepsmomentje’ als je niest of hoest (of op en neer springt). Ongemakken die je natuurlijk liever vermijdt!

Hoe kun je je bekkenbodemspieren trainen? En wanneer?

Vooral tijdens of na een zwangerschap komen de bekkenbodemspieren plots bij veel vrouwen in the picture. Want in die periode komt er extra druk op deze spiergroep en is het uiterst belangrijk om ze te versterken.

  • Tijdens je zwangerschap
    Als je zwanger bent, kun je je bekkenbodemspieren leren ontspannen. Zo maak je de bevalling makkelijker.
  • Na je zwangerschap
    Maar ook na de bevalling is er werk aan de winkel. Je bekkenbodemspieren zijn op dat moment flink uitgerekt. Om deze spieren opnieuw in vorm te krijgen, moet je ze gericht trainen. Zo vermijd je ongemakjes zoals urineverlies en voorkom je verzakkingen.

Maar hoe train je nu je bekkenbodemspieren het best? Want dat is misschien niet zo evident. Gelukkig hebben wij, de bewegingsconsulenten van Bodystyling®, daar een pasklaar antwoord op voor jou. Ons Pnatal-programma werd samen met dokters, diëtisten en gynaecologen ontwikkeld om je tijdens én na je zwangerschap in vorm te houden. En uiteraard doen we dat met extra veel aandacht voor je bekkenbodemspieren!

PS Wil je je bekkenbodemspieren trainen? Neem gerust contact op voor meer informatie of maak je afspraak voor een vrijblijvende figuuranalyse.